Vuosipäivä ja miniloma

Menimme miehen kanssa vuosipäivän kunniaksi minilomalle Vantaan Flamingo- spahan ja yhdeksi yöksi hotelliin sekä seuraavaksi päiväksi Tallinnaan. Tätä seurasi hyvin kiireinen viikko joten blogi jäi hetkeksi lomalle sekin -mutta täällä taas!

Viikolla kävimme varsinaisena juhlapäivänä syömässä Tampereella Stefan's Steakhousessa  joka on oikeastaan vakipaikkamme jos haluamme jotain hienompaa ruokaa. En ole koskaan Stefan'sissa saanut huonoa ruokaa tai palvelua. Tällä kertaa otin entrecote- pihvin parmesan- ranskalaisten kera, ja jälkiruoaksi tilasimme puoliksi ihanan mangosorbetin lakritsikastikkeella ja suklaalla.

Sain vuosipäivälahjaksi ihanan sormuksen timanteilla ja safiireilla, ja oli niin ihana kun toinen kertoi että oli hiippaillut viikkokausia korukaupoissa ja halunnut kovasti antaa sormuksen jo etukäteen! Niin kaunis sekä täydelleen minun tyyliseni.

Perjantaiaamuna veimme kissat ja koiran hoitoon ja suuntasimme kohti Vantaata. Olimme paikalla yhden maissa mutta pääsimme silti jo hotellihuoneeseen, eli nopeaa oli. Olin pyytänyt että huone olisi ylemmistä kerroksista ja kymmenenteen kerrokseen päädyimmekin, ikkunasta näki kilometrien päähän vaikka maisema autoineen ei ehkä kauneimmasta päästä ollut. Mutta eipä sinne maisemia katselemaan tultu!

Vaihdoimme vaatteet kylpytakkeihin ja lähdimme alakertaan kohti spata. Kylpytakit olivat todella isoja tällaiselle hukkapätkälle mutta sopivat miehelle ja kylpytossut olivat taas aivan sopivat itselleni mutta miehelle tietysti liian pienet. Kummalliset standardikoot.

Kylpylä itsessään oli ihana. Meidän pakettiimme kuului pääsy sekä tavalliselle kylpyläpuolelle että rauhalliselle, aikuisille tarkoitettuun spapuoleen. Kävimme tavallisella puolella laskemassa liukumäet lapsellisella riemulla -sekä keräämässä muutamat mustelmat takapuoleen liukumäen saumoista ja pompuista- mutta muuten vietimme lähes koko ajan rauhallisemmalla puolella.

Kyseisellä rauhallisella puolella oli matala allas joka oli lämmitetty 37 asteiseksi sekä syvempi iso mineraaliallas poreosioineen ja tässä jälkimmäisessä altaassa oli vedenalaista musiikkia, jonka kuulit vain kelluessasi ja korvat pinnan alla. Lisäksi löytyi noin viisi erilaista saunaa jotka kävimmekin kaikki läpi, vaikka biosauna ja perussauna kovin tylsiä olivatkin. Suosikkini oli turkkilainen sauna jonka kostea höyry tuoksuineen toi ihanan rennon ja ylellisen fiiliksen.

Kun nälkä iski, kävimme kylpylän sisällä olevassa kahvilassa haukkapalalla. Ostokset sai maksettua muovisella rannekkeella, jonka sai kylpylään tullessa ja jonne pystyi lataamaan haluamansa määrän rahaa jolla maksaa ostoksia helposti. Hinnat olivat tietysti aika korkeat, mutta latasimme kumpikin rannekkeeseemme kympin ja se oli tarpeeksi suolaiseen sekä makeaan naposteluun.

Saatuamme tarpeeksemme vedessä kellumisesta suuntasimme hotellihuoneen kautta hotellin alaosassa olevaan ostoskeskukseen. Flamingosta oli myös suora kulku Jumboon, jossa kävimme nopeasti kiertelemässä ja nappasin Gamestopista itselleni Harry Potter- pelin joita hissukseen vuosien varrella olen keräillyt. Koskaan ei ole liian vanha HP- aiheisiin asioihin!

Varasimme illan ratoksi liput Finnkinoon jossa kävimme katsomassa Maleficentin. Oli kyllä upea leffa ja ihanasti toteutettu niin kutsutun pahiksen näkökulmasta, kerrankin satuaiheinen leffa josta mieskin tykkäsi. Lisäksi pääosassa on ikisuosikkini Angelina Jolie, joka oli aivan tyrmäävä Maleficent- meikissään. Suosittelen erittäin lämpimästi jos fantasialeffat pienellä satuhömpällä höystettynä uppoavat yhtään.

Illalliselle halusimme jonnekin mahdollisimman hyvään paikkaan vaikka sen verran myöhään valinnanvaraa oli rajoitetusti. Päädyimme Flamingossa sijaitsevaan italialaiseen ravintolaan joka olikin aivan nappivalinta ellei todella hidasta palvelua lasketa. Päätimme ruoat nopeasti ja saimme alkupalaksi ihanan tuoretta leipää todella hyvän oliiviöljy- mausteseoksen kanssa  jolla meinasin ahneuksissani täyttää koko mahani ennen varsinaista ruokaa.

Pääruoaksi tilasin varsin suomalaisen annoksen, eli kalaa (olisiko ollut kuhaa tai siikaa? Pääsi unohtumaan..) tankoparsan sekä sitruunariisin kanssa. Ihanan kermainen ja raikas annos, kala oli erittäin hyvin tehty. Alkaa maha kurnimaan tätä kirjoittaessa, oli sen verran huippu ateria.

Mies tilasi tylsästi ribsit paistettujen perunoiden kera, mutta oli sekin kuulemma hyvää. Itse olin paljon tyytyväisempi omaani! Jälkiruoka oli pääruoan laatuun verrattuna pettymys. Tilasin itse suklaafondue- kakun vadelmasorbetin kera ja mies juustokakkua. Maku oli suht perus, mutta en enää maksaisi sitä hintaa niin tylsästä jälkiruoasta, sillä kakkuni ei ollut edes lämmin ja reunat kovin kuivat.

Aamulla kävimme ihanalla hotellin aamupalalla jossa oli jopa suklaasuihkulähde johon sai dipata valintaisiaan keksejä/vaahtokarkkeja/hedelmiä, ja suuntasimme kohti Helsingin satamaa. Saimme auton juuri parkkiin rajoittamattomalle alueelle kun kauhea ruuhka pamahti päälle ja paikat olivat kaikki käytössä, eli ajoitus meni jälleen nappiin.

Matka Tallinnaan kesti tavalliseen tapaansa pari tuntia ja käytimme sen kaupassa kierrellen ja kannella seisoen, paluumatkan buffetista haaveillen.

Maissa lähdimme kävelemään kohti Vanhaa Kaupunkia sillä mies ei ollut koskaan vielä Tallinnassa käynyt ja halusin näyttää paikkoja. Kiipesimme näköalapaikalle räpsimään muutamia kuvia, otimme kojusta ihanat maustetut mantelit ja suuntasimme alemmas. Kävimme muutamissa turistikaupoissakin joiden tarjonta jaksaa aina naurattaa, katsokaa vaikka näitä Kauniit ja Rohkeat- uunilapasia!

Uudessa kaupungissa kävimme -minun toiveestani- Kaubamajassa sekä vastapäätä olevassa pienessä kauppakeskuksessa jossa kävin Lushissa. Lushista mukaan tuli suunnitelman mukaisesti suosikkishampooni Rehab ja uutuutena Fairtrade Honey- shampoo jonka pääainesosat ovat hunaja ja pellavansiemenet -siitä raporttia toiste!

Kuumuus alkoi pikkuhiljaa uuvuttamaan emmekä halunneet maksaa itseämme museoihin, joten suuntasimme hissukseen kohti satamaa. Luulimme olevamme liian ajoissa mutta päädyimmekin laivaan juuri hyvissä ajoin, päästen sen lähdettyä buffetin kimppuun. Laivan buffetti on aina se mitä odotan matkasta eniten, voi kun tällaista saisi maissakin!

Buffetista löytyi ihan kaikkea meriruoasta suomalaisiin herkkuihin ja ihanaan jälkkäripöytään. Itse jätin "tylsät" lämpimät ruoat vähemmälle ja täytin mahaani pienillä erikoisuuksilla ja kaloilla, juustoilla sekä salaateilla.

Jälkiruokapöytä oli luonnollisesti aivan taivaallinen! Maha täyttyi nopeasti mansikoilla ja kermalla, macarons- leivoksilla, minibrownieilla, leivoksilla ja jäätelöillä. Tosin yliarvioin mahani riittävyyden ja jouduin työntämään miehen lautaselle loput leivoksistani...

Useimmat suomalaiset menevät Tallinnaan halvan alkoholin perässä mutta itse menen sinne halpojen herkkujen perässä. Kävimme Kalevin suklaapuodissa ostamassa tuliaisia perheelle ja herkkuja itsellemme, ja toki laivastakin tarttui yhtä sun toista -jotka tällä hetkellä ovat muisto vain. Ostin ihania suklaakonvehtirasioita viemisiksi (muutamalla eurolla sai upeita rasioita verrattuna suomen hintoihin, kun rasioista pitää pulittaa 10 eurosta eteenpäin) ja itselleni hieman perinteisempiä herkkuja.

Kaiken kaikkiaan reissu oli ihana, ja olo aivan äärettömän rento sen jäljiltä joskin rankka työviikko korjasi sen epäkohdan hyvin nopeasti. Suosittelen Flamingo spata ehdottomasti jos toiveissa on rauhallinen viikonloppu kumppanin kanssa, oli kaiken rahan arvoinen ja palvelu oli ihan huippua. Kadotin ihanan Blackmilkin uimapukuni spahan, lähetin siitä sähköpostia ja heti löydettyään puvun hotellin henkilökunta lähetti sen kirjeenä kotiini.

Nyt arki on jo kovasti päällä mutta toivottavasti pian saisi taas vähän levähtää. Jatkossa on tulossa juttua mm. Lushin shampoista, joten pysykäähän kuulolla!